Mencintai & Dicintai?


Selepas aku postkan pasal isu Mencari Cinta, ada seorang teman mengutarakan pula mengenai Mencintai dan Dicintai? Apa beza benda diatas, lalu aku selidiki untuk mendapatkan sedikit info mengenainya.

Apa itu cinta?
Sebagaimana dalam Wudda QS Maryam : 96 “ Sesungguhnya orang-orang beriman dan beramal sholeh, kelak Allah yang maha pemurah akan menanamkan dalam hati mereka kasih sayang ” jadi Wudda (kasih sayang) diberikan Allah sebagai hadiah atas keimanan, amal sholeh manusia. Dipertegas lagi dalam QS Ar Rum : 21 “ Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah ia menciptakan untukmu dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung merasa tentram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir.” Dalam ayat inipun Allah menggambarkan ‘cenderung dan tentram’ yang dapat diraih dengan pernikahan oleh masing-masing pasangan akan diberi hadiah (ja’ala) kasih sayang dan rahmat.

So pada pendapat saya, dari cinta barulah kita boleh dapat untuk "Mencintai dan Dicintai". "Mencintai dan Dicintai" itu adalah satu perasaan yang lahir dalam diri setiap individu. Errmmm . .. tapi bagaimana kita untuk mendapatkan perasaan "Mencintai dan Dicintai"?. Kepada sesiapa yang berpengalaman atau pakar yang dikenali Dr. Cinta like En. Hizami, En. Azrul, Kak Siti ker, Yus yang baru kawen, kongsi2kanlah bersama . . .. Renung2kan dan Selamat Beramal.

3 comments:

Anonymous said...

Mencintai orang yang tidak membalas cinta, sampai kita sakit hati, kadang merasa berharap. Aku pikir itu lebih baik daripada tidak mencintai siapa-siapa.

KaCa Mata said...

tengku.. saya bukanlah dr.cinta... dr azrul memang pakar cinta kita.. ada ijazah kehormat sains cinta..

:::jillian de jill::: said...

wah wah entry!!! gegegegege...... cinta... kasih... sayang... this is life! sweet like chocolate... tut tu rut rut ...